Mad Site

Du siger at vi skal tænke kreativt, så det er jeg og måske lidt for meget, men det sætter kulør på opgaven 🙂

Jeg vil lave en madside til dem der har travlt men som kan lide at lave god men har brug for inspiration og assistance til indkøb af varer.

Jeg har ikke mulighed for at belyse alle elementer fuldt ud, så jeg prøver at få lidt af det hele med.

IDE

Jeg vil lave en side hvor madglade folk kan søge efter mad efter adskillige varianter, og når de har fundet den rette menu, skal de kunne se hvilke ingredienser der skal bruges for at lave retten. De skal kunne markere hvilke varer de mangler og siden sende indkøbsordre til et supermarked og få varen gjort klar til afhentning. De skal have mulighed for at se hvilke vine passer til retten og krydse af og få lagt med i ordren.

Busisnes/Forudsætning

Jeg skal tjene penge på dette, så jeg vil tale med alle de store fødevareforretninger i Danmark og fortælle dem om min ide. Jeg vil prøve at sælge ideen med at der er mange der har travlt i dagligdagen og derfor spiser mad ude eller bestiller mad hjem. Men ved at lade brugeren inspirere med flotte billeder og vejledning til hvordan retten skal anrettes og slippe for at bruge tid på at lede efter varer og om den mon er på lager så vil de i højere grad lave mad hjemme. Dette vil så medføre et mersalg hos forretningerne samt reducere køerne i myldretiden, samt at de får en online butik som ikke alene øger om omsætningen men også er en inspiration for god mad til kunderne.

Fødevareforretningen skal være med til at betale for opskrifter og billederne som bliver lagt på siden. Kokke og kunder skal uploade billeder, liste over ingredienser (som vælges hentes fra fødevareforretningens database), hvis de ikke findes so opretter han dem, og til sidst en vejledning for udførelsen af retten. Der er forretningen opgave at oprette ingredienser og tilføje data så som pris, kalorier, er på lager m.m. – men hvis kokken/brugeren som skal oprette en ret ikke finder varen på listen så opretter han dem og det er så forretningens opgave at tilføje metadata på varen. Det er også en forudsætning at forretningerne modtager ordrene og pakker varen til kunden.

Business ideen er, at forretningen betaler for stort set alt Content som skal på siden, mens jeg strukturerer det og gør det brugervenligt. Jeg skal derfor kun betale en pris for den arbejdstid jeg bruger, men kommer til at tjene 3% på hver ordre som ryger gennem systemet. Hvis vi siger at 25 kunder køber gennem systemet dagligt og de køber for 200 kr. så vil min fortjeneste se således ud 200×25=500/100*3=150 kr. pr. dag. Hvis vi siger at det er 25 som handler ind 20 dage om ugen so bliver det til 20*150=3.000 kr. pr måned for en forretning. Jeg kan sælge ideen til mange forretninger og 25 ordre om dagen er for en befolknings grunderlag på 5.000 mennesker. Så salget kan forventes meget højere i de store byer.

Målgruppen

Er folk som kan lide god men har travlt i dagligdagen pga. arbejde o.l. og har brug for inspiration. Man kan både se pris og kalorier på retterne så brugere der vil handle ind efter pris og kalorier er også inden for målgruppen. Borgere som er glade for at dele sine opskrifter er også en del af målgruppen.

Sitemap/Card sorting

Jeg har lavet en card Sorting for at finde frem til strukturen på selve sitet.

img_1525

Analyse og struktur

Scenario 1
En bruger kommer på siden og søger efter en god ret at lave.
Brugeren finder retten, opretter sig som bruger hvis han ikke er det og bestiller varen og betaler.
Varen bliver gjort klar til afhentning på supermarkedet. Kunden kan hente varen på vej hjem fra arbejde.

Scenario 2
En bruger har en god ret som vedkommende vil dele, og opretter en ny ret.

Scenario 3
En bruger kommer på siden og bliver inspireret og finder information og tips.
Dette er er en potentiel scenario 1 kunde senere.

Simplificeret scenario 1 flow

scenario-1

Opret bruger form

oprett-bruger

Opret Ret

opret-ret

Opret ingrediens

opret-indgrediens

Find ret og bestil vare Flow

Forside

Forside.JPG

Find ret

ret

Bestil vare

img_1530

